Amnesty actie op Koningsdag

Op Koningsdag 27 april staat de Amnesty-groep op de Koninginneweg met een handtekeningenactie voor de Russische Lilia Chanysheva.
Lilia kan 10 jaar cel krijgen omdat ze als regionaal coördinator voor oppositieleider Aleksei Navalny werkte. Ze werd op 9 november 2021 gearresteerd en beschuldigd van ‘het oprichten of leiden van een extremistische vereniging’. Dat is een valse beschuldiging, Lilia Chanysheva heeft geen enkel misdrijf gepleegd.
In 2021 werden de organisaties van Navalny officieel bestempeld als ‘extremistisch’ en verboden. Meer dan 200.000 mensen die Navalny’s organisaties op een of andere manier hebben gesteund, kunnen nu op basis van de ‘anti-extremisme’ wet worden aangeklaagd. Door critici van de regering van ‘extremisme’ te beschuldigen en met een forse celstraf vast te zetten, worden zij monddood gemaakt.
Lilia Chanysheva heeft niets misdaan en wordt alleen maar vervolgd omdat ze gebruikmaakt van haar recht op vrije meningsuiting. Roep de Russische autoriteiten op Lilia onmiddellijk vrij te laten en de aanklachten tegen haar in te trekken. Teken de petitie!
Kijk voor meer informatie op www.boskoop.amnesty.nl